A mála használata
A buddhista mála egy meditációs eszköz, mely nagyon sok funkcióval rendelkezik.
Az egyik rendeltetése hogy a mantra recitációs vizualizációs gyakorlatok folyamán lefoglalja a kezünket, az elménket, ezáltal a hétköznapi egyszerű cselekedetünket, megvilágosodott buddha tevékenységgé változtatva. Így bekapcsolja a szent tevékenységbe a testünket is.
Ha szeretnéd, hogy elkészítsem neked saját egyedi maládat az alábbi oldalon kérheted egy űrlap kitöltésének segítségével: Egyénre hangolva
Miközben mutató és hüvelyk ujjunk, vagy középső és hüvelykujjunk (ilyenkor a mutató ujjunkhoz nem érhet a mála) között tartjuk bal kézben a málankat, óramutató járásával megegyező irányba elkezdjük hajtani a gyöngyöket a hüvelykujjunkkal. Eközben összpontosítunk a mantra jelentésére, ismételjük a mantránkat, (egy gyöngy egy mantra) gyöngyönként haladva előre a füzéren.
Másik fontos tulajdonsága legfőképp azoknak a málaknak amelyek meg vannak áldatva egy lámával, vagy felszentelt személlyel, vagy pedig már nagyon sok gyógyító mantrát hajtottak végre vele, hogyha valaki éppen rosszul van a környezetünkben és ráhelyezzük a testére, akkor az jobban lesz.
Ha van valami betegsége is akkor az azonnal gyógyulásnak indulhat mindenféle előzetes hit gyakorlás nélkül.
A számlálást mindig a Guru gyöngy előtti gyöngynél kezdjük és órajárással megegyezően (a bön praxisokban ellentétesen) haladva, mikor elérkezünk újra a Guru gyöngyhöz akkor a hüvelykujjunkkal alányúlva fordítunk az irányon és visszafelé haladunk.
Soha nem lépünk át ujjainkkal a fő gyöngyön mert az a megvilágosodott Guru állapotot szimbolizálja a tudatunk tiszta természetét.
A másik ok amiért nem lépünk át rajta, hogy amikor a megvilágosodást elérte a bodhiszattva mindig visszafordul a lények felé segíteni rajtuk is. Ezt is szimbolizálja ez a cselekvés.
A legjobb motiváció a mála használat közben hogy mindig amikor elérjük a 108-adik gyöngyöt, akkor mélyen átérezzük hogy ezáltal elértük a megvilágosodást is.
Ilyen módon mikor visszafelé haladunk a golyók morzsolgatásában, már azzal a tudattal folytatjuk hogy nemes bódhiszattvaként a lények javára ismételjük a mantránkat. Ez erősíti a bódhicsittát a megvilágosodástudatot.
Négy buddha tevékenységet különböztetünk meg
Az első ezek közül a békítő/gyógyító. Ezekhez fából és magvakból készült mála javasolt. És a mutató és hüvelykujj között végrehajtott számlálás.
A második a gazdagító bőséghozó tevékenység amihez különböző drágakőből készült málak valamelyike a megfelelő, a legjobb ebből is az arany és nemesebb kövek. Ennél a tevékenységnél a középső és a hüvelykujj között használjuk a málat.
A harmadik az uralom alá hajtó, meghatalmazó és leigázó tevékenység melyhez a vörös korall mála a legajánlottabb. Ehhez a gyűrűsujj és a hüvelykujj között hajtjuk a málat.
A negyedik az erőteljes haragvó védelmező tevékenység amihez türkiz vagy rücskös rudraksha málat alkalmazunk. Ennél a fajta gyakorlásnál a kisujj és a hüvelykujj között használjuk a málat.
Minden mála használatra azonban jellemző hogy a saját tanítónktól szükséges áldást kapni rá vagy saját magunk is felszentelhetjük a málankat.
Ha nincs erre megfelelő tanító a közelünkben, akkor magunk végezzük a málank felszentelését bármilyen használat előtt.
- Fogjuk mindkét kezünkbe málankat és 108 szor recitáljuk a következő felszentelő mantrát ami nem más mint a függőségből való keletkezés ősi áldó mantrája: OM YE DHARMA HETU PRABHAVA HETUNTE KHEN TATHAGATO HAYA VATET TE KHEN CAYO NIRODHA EVAM VADI MAHA SHRAMANAYE SZVAHA.
- Amikor ezzel végeztünk fújjuk a mantra erejét a kezünkben tartott málára dörzsöljük azt össze a tenyerünkben, majd emeljük a fejünk fölé mindkét kezünkkel és lássuk amint kimondjuk az OM szótagot az megáldódik minden Buddha testének fehér áldásfényével.
- Amikor ezután a torkunkhoz emeljük és kimondjuk az AH szótagot, az megszentelődik minden Buddha vörös beszéd áldásával.
- Ezután mikor a szívünk elé húzzuk és kimondjuk a HUM szótagot, a mála megáldódik minden Buddha megvilágosodott (sötétkék fényével) tudatával.
Ezt a rövid felszentelő szertartást csak egyszer kell elvégezni minden új mála használat előtt.
A 108 szemes mála 100 szeme a bennünk rejlő ősi tiszta 100 békés és haragvó istenséget szimbolizálja, a 8 as szám meg a megvilágosodásunk előtti nyolc bodhiszattva szintet.
De a 27 szemes csukló mála is ugyanilyen hatékonyan alkalmazható. Mert ha 27 szemes málánk van, fontos tudnunk hogy 4×27=108. Tehát a 108-as mála lehetőségeit az olcsóbb 27 szemes mála is magában rejti.
(Karma Guru forrás)
Buddha aktivitások és málák
A mantrákat azért használjuk, hogy a négyféle megvilágosodott aktivitást – a lenyugtató, gazdagító, elkápráztató és védelmező – beteljesítsük.
A békés buddha aspektusokhoz kapcsolódó gyakorlatokhoz általában kristály, gyöngy, gyöngyház, fehér lótuszmag, holdkő, vagy kagylóhéj málát használunk. A szemeknek mindig világosnak, vagy éppen fehérnek kell lenniük.
A gazdagító buddha aktivitáshoz arany, ezüst, bronz, réz, bódhi, vagy lótuszmag málát használnak.
Az elkápráztató típusú gyakorlatokhoz vörös korall, vörös karneol, vörös szantálfa vagy sáfrány illatú vörösfát, rózsafát használnak.
Az erőteljesen védelmező gyakorlatoknál általában rudráksa magok, állati csont és fém málak a jellemzőek.
Dordzse Págmo Vörös Bölcsesség, Vadzsraváhari) esetében vörös korallt, vagy karneolt, Gyógyító Buddhánál lápis lazulit, Zöld Táránál pedig türkizt használnak. A bódhimag, a lótusz és a szantál általában minden gyakorlathoz kedvező. Acsontból készült málákat inkább a megvalósított jógik használják a csontból készült rituális tárgyaknak tulajdonított karmikus hatások miatt.
(Forrás: Sherab Gyalcen Rinpoche tanításából készült)
Ha szeretnéd, hogy elkészítsem neked saját egyedi maládat az alábbi oldalon kérheted egy űrlap kitöltésének segítségével: Egyénre hangolva